Equi heptatonische balafoon opgeknapt - Blog - Paul Nas Balafoon
19656
post-template-default,single,single-post,postid-19656,single-format-standard,bridge-core-3.0.6,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-29.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,qode-wpml-enabled,wpb-js-composer js-comp-ver-6.10.0,vc_responsive
Equi-Heptatonische balafoon

Equi heptatonische Balafoon opgeknapt

Engels Frans

Voor Monique Derksen heb ik haar Guinese balafoon nagekeken. Deze heeft zij destijds gekocht via Arafan Touré . Arafan Touré woonde lange tijd in Nederland en heeft prachtige arrangementen gemaakt waarvan er enkele binnen de WAP-pages zijn opgenomen, maar er is ook een prachtig boekwerk met CD’s verschenen met zijn geschiedenis en werk. (Het lijkt er op dat dit boek nog steeds verkrijgbaar is). Het is een prachtig instrument! Het is een zogenaamde equi-heptatonische balafoon. In deze stemming is het octaaf verdeeld in 7 gelijke stukken. De tonen komen dus niet uit op de tonen zoals wij die in de westerse muziek veel gebruiken. Het betekend dat je elk melodietje op elke plaats op de balafoon kan beginnen zonder dat dat invloed heeft op de loop van de melodie. Vergelijkbaar aan de equi-heptatonische balafoon, bestaat ook de equi pentatonische balafoon. Daarbij zijn uit de equi heptatonische toonladder, twee klankstaven verwijderd.

De klankstaven klonken nog prima en goed afgestemd op elkaar. Elke zevende klankstaaf klonk weer een octaaf hoger. Ook zaten ze nog redelijk goed op het frame. In overleg met Monique heb ik daar niets aan losgemaakt. Er ontbraken 4 kalebasjes. Van de andere kalebassen kwamen er een aantal niet meer overeen met de bovenliggende klankstaaf. Ook waren een aantal van de vliesjes die de gaatjes in de kalebassen bedekken, verdwenen of gescheurd. Het beoogde zoem-effect gaat dan verloren en bovendien werkt de resonantie niet meer tussen klankstaaf en kalabas.

Flinke schoonmaakbeurt

De kalebassen losgemaakt, gewassen en leeg geschraapt, gedroogd en van nieuwe vliesjes voorzien. Ook nieuwe touwtjes aangebracht en daarmee de kalebasjes op hun juiste plaats gemonteerd. Daarmee is de balafoon weer in goede staat gebracht. Ik bespeel zelf niet de heptatonische balafoon, maar alleen maar de pentatonische. Met lessen op dit instrument kan ik Monique dus helaas niet helpen…. Wie wel? Lynne Jessup schreef er ooit wel een goed boek over ‘The Mandinka Balafon”

Paul Nas
paul@paulnas.nl
Geen reactie's

Geef een reactie