Bolowi - Paul Nas
21504
page-template-default,page,page-id-21504,bridge-core-1.0.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-18.1,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.3,vc_responsive
 

Bolowi

WAP - Pages

Bolowi is een bewerking van een melodie die oorspronkelijk op de Bolon wordt gespeeld door de Senufo uit de Korhogo regio. Het begint met een appèl over zes maten in plaats de normale vier maten. dat impliceert dat je op de derde maat moet invallen met je appel. Dit appèl wordt met een vierkwartsgevoel gespeeld, terwijl het ritme zelf driekwarts is. De bel niet rechtdoor spelen: de 2e slag met 40% in plaats van 33,33%. Het appèl wordt gedurende het ritme regelmatig herhaald, waarbij een antwoord komt van de bas sectie.
Het ritme is ternair maar start met een binair appèl! Dit loopt over zeven maten en start op de derde tel. De bastrommels vallen in met een ‘antwoord’ en vervolgen met hun basispatronen. Merk op dat de dounoumba constant blijft.
Hetzelfde appèl wordt gebruikt om het ritme te beëindigen. In dit geval stoppen de djembé’s hun patronen op tel 3 en spelen ze 2 slap-flams tegelijk met het antwoord van de dounouns (op 4 1/3 of 4 1/2 en de volgende 1). Vanuit een theoretisch gezichtspunt kan dit ritme worden beschouwd als een goed voorbeeld van ternarisatie (zie hieronder). Het deel van djembé 1 is bijna hetzelfde als bij ‘Soli des Manians’ behalve dat slaps tonen worden en omgekeerd. De 2e djembé speelt om een ternair ‘gevoel’ te geven. De Sangban speelt het ritme, terwijl de Kenkeni systematisch antwoord op syncopisch ritme. Dounoumba markeert de terugkeer van de 1e tel. (Dank aan Vincent Manual voor deze weergave en inzicht; bekijk de PDF-file voor zijn eigen notaties hierover!).

Bron
Vincent Manuel van Mamady Keïta

Laatst aangepast op 7 november 2018