G'Bunkundo - Paul Nas
21300
page-template-default,page,page-id-21300,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-17.1,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive

G’Bunkundo

WAP - pages

G’bunkundo is een Dunumba, een dans van de sterke mannen. Het beeld een gevecht uit, een vuistslag, met dansers die het gevecht uitbeelden. Ze raken elkaar tijdens het dansen. Het uitvechten van rivaliteit van de verschillende leeftijdsgroepen ‘regelt’ vaak de spanning en persoonlijke problemen op dezelfde wijze. Voor de onafhankelijkheid (van Frankrijk) leidde dit nog wel eens tot een fatale afloop. Ponda O’Bryan: “De ene generatie daagt de andere uit met zwepen; om de beurt wordt een slag uitgedeeld, tot er een zegt dat het genoeg is.”

Appèl

 

S

S

T

S

S

S

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

K

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kenkeni

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

x

x

 

x

x

 

x

x

 

x

x

 

x

x

 

x

x

 

x

x

 

x

x

 

Sangban

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

x

 

x

 

x

 

x

x

 

x

 

x

x

 

x

 

x

 

x

 

x

x

 

x

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

x

 

x

 

x

x

 

x

 

x

 

x

x

 

x

 

x

 

x

 

x

x

 

x

 

Doundoun

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

x

 

x

x

 

x

x

 

x

x

 

x

x

 

x

x

 

x

x

 

x

x

 

x

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

x

 

x

 

x

x

 

x

 

x

 

x

x

 

x

x

 

x

x

 

x

x

 

x

Bronnen
CD’s: ‘Hamana’ van Mamady Keita. Schriftelijke bronnen: o.a. Anton Kamp.

Laatst aangepast op 11 december 2018