Diarra Allay - Paul Nas
21062
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-21062,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-17.1,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive
 

Diarra Allay

Diarra Allay

D Diarra Allay is een Bambara (Dioula) balafoonstuk uit Mali / Burkina Faso.
‘Het is belangrijker om geliefd te zijn door god dan door een man of een vrouw’ Letterlijk betekent Diarra Allay: ‘God houdt van me’.
Het verhaal achter dit muziekstuk is dat er een balafoon speler (balafola) moet spelen op een bruiloft. De bruid is echter een vroegere liefde van deze balafonist (wederzijdse gevoelens, niet seksueel). De bruid vraagt de hem om een liefdeslied te spelen voor het bruidspaar. De balafoonspeler speelt dan dit nummer om aan te geven dat de bruidegom niet jaloers hoeft te zijn.

Diarra mogo jee, um ma dja mogo jee
Diarra allaye ki ti ba na

ook wel:

Dia allah moggo yee, um ma, dia mogo yee
di allah allayee ki ti ba na

 

‘God houdt van me, en ik houdt ook van God’
‘Als er iemand is die niet van mij houdt, dan is er geen gerechtigheid!’

Het filmpje hiernaast is gemaakt in Konsankuy in Mali 2012. Op de balafoons Youssouf en Kassim Keita, Talkings drums (twee tegelijk!) door Farabe ‘Yaya’ Dembele, Karandjan door Vieux Keita (†). De zangeres is Fatoumata Sanogo.