Diarra Allay - Bambara - Balafoonritmes - Paul Nas
21062
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-21062,bridge-core-3.0.8,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-29.5,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,qode-wpml-enabled,wpb-js-composer js-comp-ver-6.10.0,vc_responsive
 
Pentatonische balafoon

Diarra Allay

Laatst aangepast 6 december 2021

Engels Frans

D Diarra Allay is een Bambara (Dioula) balafoonstuk uit Mali / Burkina Faso.
‘Het is belangrijker om geliefd te zijn door god dan door een man of een vrouw’ Letterlijk betekent het: ‘God houdt van me’.
Het verhaal achter dit muziekstuk is dat er een balafoon speler (balafola) moet spelen op een bruiloft. De bruid is echter een vroegere liefde van deze balafonist (wederzijdse gevoelens, niet seksueel). De bruid vraagt de hem om een liefdeslied te spelen voor het bruidspaar. De balafoonspeler speelt dan dit nummer om aan te geven dat de bruidegom niet jaloers hoeft te zijn.

Diarra mogo jee, um ma dja mogo jee
Diarra allay ye ki ti ba na

ook wel:

Dia allah moggo yee, um ma, dia mogo yee
di allah allayee ki ti ba na

 

‘God houdt van me, en ik houdt ook van God’
‘Als er iemand is die niet van mij houdt, dan is er geen gerechtigheid!’

Het filmpje hiernaast is gemaakt in Konsankuy in Mali 2012. Op de balafoons Youssouf en Kassim Keita, Talkings drums (twee tegelijk!) door Farabe ‘Yaya’ Dembele, Karandjan door Vieux Keita (†). De zangeres is Fatoumata Sanogo.

Diarra Allay

Renaud en Paul

Bronnen:

Youssouf en Kassoum Keita, Konsankuy, Mali 2012

update geschiedenis
  • 6 december 2021: PDF layout gecomprimeerd
  • 27 oktober 2019: Percussie begeleiding toegevoegd
  • 27 december 2018: Patronen opgebouwd in moeilijkheidsgraad
  • augustus 2018: Nieuw
Geen reactie's

Geef een reactie