P Patouma was de naam van een een oude (Bobo-) vrouw die nog steeds mooi kon dansen. Om haar uit te dagen nog eens te gaan dansen riep men “Patouma Nje Nje Nje”. (Batouma en Fatouma zijn namen die je in het lied ook makkelijk zou kunnen gebruiken).
Op feesten wordt dit nummer vaak in een drieluik gespeeld met Wa Ere en het Gne Ni ritme (met een ander lied erbij). De begeleiding met andere percussie is bij alle nummers gelijk. Gne Ni zich richt op het ongeluk, de pech, armoede, alles wat slecht is in de wereld, corruptie, jaloezie, etc. Wa Ere roept vervolgens op het leven te leven en te vieren, en Patouma is een feestnummer met dans en plezier. Door het drieluik wordt vanuit de ‘ongelukspositie’ de mensen meegenomen, opgetild naar er toch samen een feestje van maken. Het wordt voornamelijk door de volwassen gedanst, dus niet zo zeer de jeugd. In het drieluik, wordt bij Patouma gemoduleerd, of moet een transformatie plaatsvinden naar ▲ / O ipv ✱ / ▲. In de overgang van het ene naar het ander stuk wordt gezamenlijk eerst de melodie van het lopende stuk nog een maal gespeeld, en vervolgens gezamenlijk de melodie van het aansluitende stuk.
Patouma Nje Nje Nje, Patouma Nje Nje Nje,
Patouma a wa ba rou zama Patouma Nje Nje Nje (het publiek roept),
of
Batouma a ba hana ba bara Batouma Nje Nje Nje (alle vrouwen, mannen roepen),
of
Fatouma a ‘NAAM’ lo, Fatouma Nje Nje Nje (‘NAAM’ roept),
Geen reactie's