Senalé Malin / Maapouka - West Afrika - Balafoonritmes - Paul Nas
24714
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-24714,bridge-core-1.0.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-21.0,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.6.0,vc_responsive
 
Pentatonische balafoon

Senalé Malin / Mapouka

Laatst aangepast op 29 maart 2021

S/M Senalé Malin is ritme uit West Afrika met Bobo / Bwaba liedje. Een jongen zingt over zijn meisje. Die slimme meid! Hij houdt van haar, maar ze is ver weg. Komt ze niet terug dan zal hij een ander meisje moeten nemen. In de tweede zin wordt dan ook al meteen een oproep gedaan (aan een mogelijke kandidate) om samen een “ommetje” te maken. In het lied kan de nazang steeds bestaan uit ‘Hanzounou’ waarbij afwisselend hoog en laag wordt gezongen. In de tweede melodie wordt enkele malen het woord ‘Hanzounou’ weggelaten. Uit drie zinnetjes kan worden gekozen om herhaald te gebruiken of alle drie in een zin achter elkaar te plaatsen. Tegenwoordig noemt men het nummer ook wel ‘Mapouka’, la Danse de Fez (de billendans) Je vindt er vele filmpjes van op internet.. Jenny Huijnen maakte een variatie op Patroon A.

Senalé Malin Hanzounou 4x

Senalé Malin, (2x), Senalé Malin Hanzounou
Bwe wa le na ngwa, Bwe wa le na ngwa, Bwe wa le na ngwa Hanzounou
Bwe wa le fe we, Bwe wa le fe we, Bwe wa le fe we Hanzounou
We zou bjo wa we ve, We zou bjo wa we ve , We zou bjo wa we ve Hanzounou
of
Senalé Malin, Bwe wa le fe we, We zou bjo wa we ve Hanzounou

senalé = ver weg / malin = slimme(rik) / hanzounou = jonge vrouw, zou je als vrouwelijke balafoniste de tekst net willen omdraaien dan zing je ipv ‘Hanzounou’ (= jonge vrouw) toch gewoon ‘Bo Yaro’(= jonge (Bobo) man)!

Senale Malin / MapoukaMapouka

Mapouka (ook wel macouka) is een traditionele dans uit het Dabou-gebied in het zuidoosten van Ivoorkust, ontstaan ​​bij de Aizi-, Alladian- en Avikam-bevolking. Het is ook bekend als “la danse du fessier” of “de dans van de achter”.

De dans wordt meestal uitgevoerd door vrouwen, die hun achterste zij aan zij schudden, wegkijkend van hun publiek, vaak terwijl ze voorovergebogen zijn. De wereldwijd populaire twerkingsdans is via populaire media toegeschreven aan de Mapouka-dans, terwijl sommigen beweren dat de historisch correcte oorsprong de ‘bump‘ blijft.

In de jaren tachtig probeerden kunstenaars uit Ivoorkust het zonder veel succes te populariseren nadat ze de populariteit van de bump in de Verenigde Staten hadden opgemerkt. Een van de bekendste groepen is Tueuses de Mapouka. In 1998 verbood de regering van Ivoorkust haar optreden in het openbaar . Na het verbod genoot de dans een zeer snel groeiende wereldwijde aanhang, vooral in de landen ten zuiden van de Sahara en westerse landen met grote Franstalige gemeenschappen. (bron: wikipedia)

Bronnen:

Youssouf & Kassoum Keita, Konsankuy, Mali 2011,
Youssouf Keita, Bobo Dioulasso, Burkina Faso, 2017

update geschiedenis
  • 29 maart 2021: Extra informatie over Mapouka toegevoegd en lay out PDF aangepast (enkele varianten verwijderd).
  • 16 juni 2019: Patronen opgebouwd in moeilijkheidsgraad
  • januari 2018: Nieuw!
Geen reactie's

Geef een reactie