AA Na Na Komina is een Bambara liedje dat vaak aan het begin van een optreden gespeeld wordt. Er wordt gezongen dat ‘de balafoon speler is gekomen en dat is goed gegaan! Het is klaar/ geregeld/ volbracht / etc.! Het wordt ook soms aan het eind van een optreden gespeeld om de mensen eraan te herinneren dat er een mooi evenement met balafoonspel is geweest.
(A) Na Na Komina, Balafola
(A) Na Na Komina, O Nja Na Bola
Souleymane is een Senoufo, hij presenteerde het ritme zoals het door de Senoufo wordt gespeeld: met drie balafonisten: een bas-patroon (hier A), één in het midden van de balafoon (hier B), en de solist speelt op de hoge tonen. Bij Djarabi Kan, de band waar hij de balafoon solist is en artistiek leider, speelt ook met een bezetting van drie balafoons. Seydou Keita (Youssouf’s broer) speelt daar de bas-patronen. In Patroon B speelt Souleymane met de plaatsing van de hoge harmonie-toon (rechterhand / en ✱),(B1),(B2) of (B3) plaatst. Later voegde Youssouf nog enkele patronen en variaties toe.
Een goede vriendin, Corinne Durin, één van de deelnemers aan de workshop vond nog twee variaties voor het B-patroon en de A2-variatie in een stukje dat Souleymane voorspeelde. Ook kregen we beiden nog inspiratie voor patronen D en E bij opnames die we hoorden / zagen.
Mogo te Maya
In het boek ‘La voix du Balafon’ van Moussa Hema en Adrian Egger staat het nummer ‘Mogo te Maya’ (so ro ni sa ba ri té). Daar wordt het liedje ‘Na na Komina’ aan toegevoegd. De betekenis van Mogo te Maya: ‘wie wijs is kan vergeten, ik ben daarom gekomen en heb een oplossing gevonden’. Het zijn de – uit het boek – getransformeerde patronen F, G en melodie 2.
Mogo te Maya’ so ro ni sa ba ri té
No Comments