Programma Seizoen
Leerlingen pagina met planning en huiswerk
Leerlingen pagina met planning en huiswerk
Op 25 juni gewerkt aan:
Op 25 juni gewerkt aan:
Waar werken we aan ?
Patroon A, B en melodie 1 en 2
Nieuwe PDF!
Patroon A, B,C en melodie
Patroon A, B, D, melodie en Break + aansluitingen
Algemeen Anja en Jenny zijn afwisselend solisten. Als de één solist is, speelt ander A.
Rustig starten solo zang Paul, dan allen melodie, 1x en A spelen en verbinding zoeken
-> Jenny solist, later sneller -> Anja solist
Mogelijkheid voor a capella zang. Denk aan opbouw ‘moeilijke patronen’
Percussie Gerard: |B. b|. . .|Sd .T|TT.|
Shaker: |x . .|. x .|. . x|. . .|
Start Zang Paul solo, alle balafoons A
Eind Breakje wordt ingezet, iedereen sluit aan, de laatste speelt het breakje maar half.
Algemeen Drie solisten: Anja, Jenny, Carl; Ieder doet een ding en sluit af met melodie.
Ergens spelen Carl en Jenny een solo – afwisselingsspel en sluiten af met melodie.
Drie sololijntjes toepassen!
Percussie Gerard: Vrij
Extra?: Zie Ritmeblad
Start Basis inzetten, niet te snel beginnen!
Eind Allen melodie 1x
Algemeen Volgorde: Melodie ➔ Zang ➔ Patroon B ➔ of Solo ➔ Melodie ➔ etc
of Melodie ➔ etc
Jenny B: bij zang zacht, daarna hrder (soms met Paul samen), bij melodie soms niet spelen.
Anja A, Paul melodie, solo en zang.
Percussie Gerard: | . B . |B . .|. . .|. . .|. . .|. . .|. . .|. . .| (twee B, rest voorlopig doorlopend zacht)
Carl (bara) |
Start
Eind Halve zang met begeleiding, rest zonder begeleiding a capella, aan het eind iets vertragen.
Algemeen Carl en Jenny spelen A en C, Anja is solist, Malu zingt 2e stem.
Als Anja soleert, maakt ze contact met Paul als hij moet gaan zingen
Als Anja melodie heeft gespeeld, speelt ze aansluitend: D en Carl/Jenny: C.➔ En terug naar A.
Anja kan soms patroon B zacht onder de zang zetten. Nog kijken of we soms de twee liedjes achter elkaar zingen.
Percussie Gerard: accent op tel 5 en 6
Shaker : |x . .|x . .|x . .|x . .|
Start
Eind Anja speelt patroon B, steeds zachter, de rest stopt één voor één
Algemeen Malu organiseert vraag en antwoord
Start N’goni met: Samen zang 2x 2, dan in canon, dan break, dan A
Eind
Percussie Gerard eigen patroon
Prioroteit voor optreden: Awa Dabole / Boyaro / Senale Malin / Tyowa Bayo / Pa Oui Bobo / Woro Ma Bwe / Mi Who Yi Be We
……
(of hier downloaden als PDF)
Prioroteit voor optreden: Awa Dabole / Boyaro / Senale Malin / Tyowa Bayo / Pa Oui Bobo / Woro Ma Bwe / Mi Who Yi Be We
Awa Dabolé
• Inleidend praatje en oproep; antwoord allen
• N’Goni’s starten; Paul’s oproep en antwoord allen
• Alle balafoons: Patroon A, percussie toeboegen, Winnie naar balafoon
• Helft balafoons speelt A. De andere helft speelt melodie ⇒ A (terwijl Paul zingt) ⇒ B, C of D).
• Dat loopt door tot Paul namen noemt
• Daarna: met lage tonen wordt de melodie 1x gespeeld en iedereen stopt!
• A capella zang (1x hele lied) en opnieuw inzetten, iets versnellen
• Winnie (en Paul) spelen patroon Bo Yaro basis (kruisjes variant)
• Ineke pakt sabar en geeft vier slagen voor overgaan naar Bo Yaro
Bo Yaro
• Iedereen speelt patroon A, Ineke Sabar en Bas rasp.
• Ene helft: blijft op patroon A.
• Adere helft: melodie ⇒ A (Paul zingt) ⇒ B / melodie ⇒ A (Paul zingt) ⇒ C
• Met eenvoudige percussie: allen spelen 3 sololijntjes.
• Solo door Paul die eindigt met melodie (1x) en ‘yell’ ➔ Percussie stopt na de yell
• Allen melodie met twee handen 1x als slot.
• Balafonisten indelen in 4 partijen 1,2,3,4; 1 en 2 starten met A. Dan percussie erbij.
• Paul speelt melodie 1x en zingt 1x, dan 3 en 4 spelen patroon B
• Paul zingt 1x
• [1 en 3 melodie en terug naar eigen partij, Paul zingt lied erna.
• [2 en 4 melodie en terug naar eigen partij, Paul zingt lied erna
• Deze laatste twee puntjes steeds afwisselen, totdat Paul zang stopt
• Eén voor één stoppen de balafoons; percussie blijft over.
• Na een tijdje: Paul zingt 1x; antwoord Balafoons 1x complete melodie.
• Ineke start met Sabar Bas volgt met djembé.
• Allen: Halve melodie ➔ aansluitend na twee tellen rust: Patroon A inzetten
• Begeleiders blijven op patroon A.
• Solisten (Winnie en …) halve melodie wordt beantwoord door zang Hans en Paul 4x
• Solisten spelen hele melodie en er volgt geen zang meer. Bas met djembé de leiding
• Djembé solo eindigt met echauffement; ➔ solisten halve melodie ➔ zang door Hans en Paul
• Solo begeleiding op balafoons door Winnie & Paul
Djembé beëindigt dat door echauffement; ➔ zang door Hans en Paul
3. Samenspel Balafoon en Djembé
Djembé beëindigt ddat door echauffement ➔ zang door Hans en Paul
Versnelling toepassen, Paul naar sjeker
4. Djembe solo met antwoord balafoons in breaks (X-X en X-▲)
Als nu echauffement wordt ingezet is dat de laatste keer!
Na appèl stopt de Ineke en spelen alle balafoon de halve melodie met
nog één maal de call door djembe en (X-X en X-▲) antwoord.
Nog geen afspraken
Canoumanguele
– Door allen: patroon B-Break: (= 1 x gewoon en 1 x met speciaal eind)
– Dan Percussie begeleiding: eerst Bara, dan na 2 rondjes sangban erbij
– Allen (na twee rondjes percussie : nogmaals B-Break met aansluitend patroon A
– Terugkerend arrangement Melodie ➔ lied (Paul) ➔ B-Break ➔ A. Dit wordt door wisselende tweetallen (Yvonne/Inger en Winnie/Hans) gespeeld. Dit steeds herhalen
– slot; aankondigen laatste keer: Paul zingt nog een keer, daarna allen B-Break.
Den Wolo Ka Guele
Yvonne’s idee was om die zachtjes aan het begin te spelen, als een intro. Vooral niet te lang. En ook als uitro na de senale malin. Terwijl die wordt gespeeld loopt een deel van ons weg en maken we podium leeg. Moeten we nog proberen.
N’Goni stuk
– Twee N’Goni’s beginnen
– Paul zingt “Nemazee” (o.i.d.) en soleert met balafoon
Yaro Le We Fa Fio (NIEUW)
– Inzetten N’Goni begeleiding patroon A kleine, zachte percussie volgt
– een paar keer de melodie lijn zonder zonder zang spelen; liefst met tweetallen.
– Bas en Paul beginnen met zang “Yaya Ho” (en wat later toevoegen “Arupa Bo na Le”.
– stoppen en met twee slagen / / opnieuw maar dan sneller opstarten.
– eventueel solo stukje zang “Yaro Le Wa Fe Fio” door Paul.
– slot na aankoniiging ‘laatste keer’: samen melodie, eindigen met //✱
Diarra Allay
• Zang a capella met voor- en nazang (2x)
• Na twee keer: begeleiding valt in (allen)
• Zang met voor- en nazang (2x)
• Eén balafoon blijft A patroon spelen, percussie (Ineke bara, bas Bara-alternatief, Paul eventueel/af en toe baradoundoun ), de rest speelt steeds afwisselend (maar ook steeds van een zelfde aantal maten)
◦ melodie
◦ patroon B
◦ melodie
◦ Patroon D
◦ Melodie
◦ Patroon E
◦ Melodie
◦ Patroon C
• Allen terug naar Patroon A
• Stukje met zang en fluit
• Dan een stuk waarin patroon A wordt afgewisseld met een ander patroon waarbij steeds alléén dat patroon nog te horen is, ook geen percussie. De duur is nu de helft van wat we in het eerste afwisselstuk speelden
◦ A / B / A / D / A / E / A / C
• Daarna solo’s zang, snelheid opvoeren en slot?
Huiswerk:
• speel melodie afwisselend aansluitend met de patronen B. D, E, C
• doe dat in twee lengtes van aantal maten (1e 8 maten melodie, 2e 4 maten melodie) (Nb. De melodie bestaat uit twee balken, waarbij de wteede keer aan het eind een variatie zit; die melodie spelen we in zijn geheel dus 2 resp 1 keer)
• op tempo leren spelen van patroon B en C (eventueel vereenvoudigde versie).
Op deze pagina staat materiaal dat tot stand is gekomen bij de Studiereis naar Burkina Faso, januari 2022. Soungourouni Tche Ni, Landa, Corona en Wuro Ma We staan inmiddels bij de andere ritmes.