Programma Seizoen
Leerlingen pagina met planning en huiswerk
Leerlingen pagina met planning en huiswerk
Seizoen ’22 – ’23: 13 december, 10 januari, 31 januari (met Corinne, en lunch), 28 februari, 28 maart, 16 mei.
Waar werken we aan?
Les met Corrine Durin samen en Lunch.
Iets nieuws en Outtoro en……?
Makousa: Herhaald patroon A1, melodie, nieuw Patroon B en liedje zingen
Opgehaald: Demisin Kouma met Melodie, Patroon A en B
Herhaald Tyowa Bayo A, B en Melodie.
Begonnen met Ouotoro: A1 en melodie
Doorgewerkt aan Tyowa Bayo: Intro bestudeerd
Overzicht Muziekstukken
Leerlingen lessen najaar 2022: 1 oktober, 15 oktober, 12 november, 26 november, 17 december.
Lessen voorjaar 2023: 7 januari, 11 februari, 4 maart, 8 april, 17 juni
Balafoonmeeting voor alle leerlingen is op 4 februari
Nog onbekend….
Oefen ondertussen waar we aan gewerkt hebben zodat we en arrangement kunnen gaan maken voor die nummers.
Lessen voor leerlingen najaar 2022: 24 september, 29 oktober, 19 november, 22 november, 10 december.
Lessen voorjaar 2023: 21 januari, 25 februari, 25 maart, 22 april, 20 mei en 10 juni.
Huiskamerconcert op zondag 12 maart bij Ellen met: Awa dabole, Attieke Be Sougou La, Demisen Kouma, Samba Moussoko, Tyowa Bayo, Soungourouni Tche Ni.
Balafoonmeeting voor alle leerlingen is op 4 februari
We gaan de andere arrangementen bepalen en repeteren de arrangementen die we al hebben afgesproken..
Heneyamou: Melodie en patroon A en C herhaald (niet gewerkt aan B…)
Soungourouni Tche Ni: Herhaald patroon A, B en Melodie 1 en 2.
Huiskamerconcert verplaatst naar Februari.
We gaan de andere arrangementen bepalen en repeteren de arrangementen die we al hebben afgesproken..
Besloten om een huiskamerconcert te geven met de verjaardag van Ellen. Programmanummers uitgekozen. Gewerkt aan Soungourouni Tche Ni: (Patronen B en C). Arrangementen bepaald voor Atièke Be Sougou La en Heneyamou (en Awa Dabolé).
Patroon A, B, D, melodie en Break + aansluitingen
Patroon A melodie 1 en 2. Werken nog aan B en C.
Nog niet afgesproken
Nog niet afgesproken
Dit nummer staat nog niet op het programma
Lessen voor leerlingen gepland in overleg op vrijdagmiddag 13.00 uur: 16 september, 14 oktober, 21 oktober, 4 november, 18 november, 2 december,
Balafoonmeeting voor alle leerlingen is op 4 februari
Canoumanguele en Landa.
Bo Yaro, Ba Lo We A We Lo, Wa Ere en Gne Ni, Yamou en Djeneba, (ik heb een nieuw patroon gevonden op Youtube en toegevoegd) .
Opnieuw Wa Ere en Gne Ni, Yamou en Djeneba, (ik heb een nieuw patroon gevonden op Youtube en toegevoegd) .
Opnieuw Wa Ere en Gne Ni en Djeneba, (ik heb een nieuw patroon gevonden op Youtube en toegevoegd) maar ook gekeken naar Yamou.
Gewerkt aan Gne Ni en Wa Ere om een overgang te kunnen gaan maken. Bo Yaro en Djeneba gespeeld
Lessen voor leerlingen najaar 2022: 24 september, 29 oktober, 19 november, 10 december.
Dam-tot-Dam-loop 18 september, Marathon van Amsterdam 16 oktober.
Lessen voorjaar 2023: 21 januari, 25 februari, 25 maart, 22 april, 20 mei en 10 juni.
Balafoonmeeting voor alle leerlingen is op 4 februari
Samba Mousoko arrangement. Mi Bèrè. patroon A (+herhalen melodie) Herhalen Landa ; Patroon C
Alles gespeeld van Samba Moussoko (volgende keer arrangement!)
geoefend met Mi Bèrè; oefenpatroon naar A en de melodie
Herhaald Landa en Patroon C gespeeld
Gewerkt aan Mi Bèrè ; oefeningen naar Patroon A en melodie. Landa Patroon C .
Gestart met Mi Bèrè; de 4 oefeningen die leiden naar Patroon A. Speel alle oefeningen! We gaan er een arrangement mee maken op weg naar A. Winnie gaat aan de slag met Patroon C.
Herhaald van Samba Moussoko: Patroon A en B, Melodie 1 en 2 met hun ‘Samba’-antwoord (bij melodie 1 2x een accent, bij melodie 2 1x het accent) Vooral de overgang van patroon B van en naar Patroon C.
hier downloaden als PDF
Prioroteit voor optreden: Awa Dabole / Boyaro / Senale Malin / Tyowa Bayo / Pa Oui Bobo / Woro Ma Bwe / Mi Who Yi Be We
Awa Dabolé
• Inleidend praatje en oproep; antwoord allen
• N’Goni’s starten; Paul’s oproep en antwoord allen
• Alle balafoons: Patroon A, percussie toeboegen, Winnie naar balafoon
• Helft balafoons speelt A. De andere helft speelt melodie ⇒ A (terwijl Paul zingt) ⇒ B, C of D).
• Dat loopt door tot Paul namen noemt
• Daarna: met lage tonen wordt de melodie 1x gespeeld en iedereen stopt!
• A capella zang (1x hele lied) en opnieuw inzetten, iets versnellen
• Winnie (en Paul) spelen patroon Bo Yaro basis (kruisjes variant)
• Ineke pakt sabar en geeft vier slagen voor overgaan naar Bo Yaro
Bo Yaro
• Iedereen speelt patroon A, Ineke Sabar en Bas rasp.
• Ene helft: blijft op patroon A.
• Adere helft: melodie ⇒ A (Paul zingt) ⇒ B / melodie ⇒ A (Paul zingt) ⇒ C
• Met eenvoudige percussie: allen spelen 3 sololijntjes.
• Solo door Paul die eindigt met melodie (1x) en ‘yell’ ➔ Percussie stopt na de yell
• Allen melodie met twee handen 1x als slot.
• Balafonisten indelen in 4 partijen 1,2,3,4; 1 en 2 starten met A. Dan percussie erbij.
• Paul speelt melodie 1x en zingt 1x, dan 3 en 4 spelen patroon B
• Paul zingt 1x
• [1 en 3 melodie en terug naar eigen partij, Paul zingt lied erna.
• [2 en 4 melodie en terug naar eigen partij, Paul zingt lied erna
• Deze laatste twee puntjes steeds afwisselen, totdat Paul zang stopt
• Eén voor één stoppen de balafoons; percussie blijft over.
• Na een tijdje: Paul zingt 1x; antwoord Balafoons 1x complete melodie.
• Ineke start met Sabar Bas volgt met djembé.
• Allen: Halve melodie ➔ aansluitend na twee tellen rust: Patroon A inzetten
• Begeleiders blijven op patroon A.
• Solisten (Winnie en …) halve melodie wordt beantwoord door zang Hans en Paul 4x
• Solisten spelen hele melodie en er volgt geen zang meer. Bas met djembé de leiding
• Djembé solo eindigt met echauffement; ➔ solisten halve melodie ➔ zang door Hans en Paul
• Solo begeleiding op balafoons door Winnie & Paul
Djembé beëindigt dat door echauffement; ➔ zang door Hans en Paul
3. Samenspel Balafoon en Djembé
Djembé beëindigt ddat door echauffement ➔ zang door Hans en Paul
Versnelling toepassen, Paul naar sjeker
4. Djembe solo met antwoord balafoons in breaks (X-X en X-▲)
Als nu echauffement wordt ingezet is dat de laatste keer!
Na appèl stopt de Ineke en spelen alle balafoon de halve melodie met
nog één maal de call door djembe en (X-X en X-▲) antwoord.
Nog geen afspraken
Canoumanguele
– Door allen: patroon B-Break: (= 1 x gewoon en 1 x met speciaal eind)
– Dan Percussie begeleiding: eerst Bara, dan na 2 rondjes sangban erbij
– Allen (na twee rondjes percussie : nogmaals B-Break met aansluitend patroon A
– Terugkerend arrangement Melodie ➔ lied (Paul) ➔ B-Break ➔ A. Dit wordt door wisselende tweetallen (Yvonne/Inger en Winnie/Hans) gespeeld. Dit steeds herhalen
– slot; aankondigen laatste keer: Paul zingt nog een keer, daarna allen B-Break.
Den Wolo Ka Guele
Yvonne’s idee was om die zachtjes aan het begin te spelen, als een intro. Vooral niet te lang. En ook als uitro na de senale malin. Terwijl die wordt gespeeld loopt een deel van ons weg en maken we podium leeg. Moeten we nog proberen.
N’Goni stuk
– Twee N’Goni’s beginnen
– Paul zingt “Nemazee” (o.i.d.) en soleert met balafoon
Yaro Le We Fa Fio (NIEUW)
– Inzetten N’Goni begeleiding patroon A kleine, zachte percussie volgt
– een paar keer de melodie lijn zonder zonder zang spelen; liefst met tweetallen.
– Bas en Paul beginnen met zang “Yaya Ho” (en wat later toevoegen “Arupa Bo na Le”.
– stoppen en met twee slagen / / opnieuw maar dan sneller opstarten.
– eventueel solo stukje zang “Yaro Le Wa Fe Fio” door Paul.
– slot na aankoniiging ‘laatste keer’: samen melodie, eindigen met //✱
Diarra Allay
• Zang a capella met voor- en nazang (2x)
• Na twee keer: begeleiding valt in (allen)
• Zang met voor- en nazang (2x)
• Eén balafoon blijft A patroon spelen, percussie (Ineke bara, bas Bara-alternatief, Paul eventueel/af en toe baradoundoun ), de rest speelt steeds afwisselend (maar ook steeds van een zelfde aantal maten)
◦ melodie
◦ patroon B
◦ melodie
◦ Patroon D
◦ Melodie
◦ Patroon E
◦ Melodie
◦ Patroon C
• Allen terug naar Patroon A
• Stukje met zang en fluit
• Dan een stuk waarin patroon A wordt afgewisseld met een ander patroon waarbij steeds alléén dat patroon nog te horen is, ook geen percussie. De duur is nu de helft van wat we in het eerste afwisselstuk speelden
◦ A / B / A / D / A / E / A / C
• Daarna solo’s zang, snelheid opvoeren en slot?
Huiswerk:
• speel melodie afwisselend aansluitend met de patronen B. D, E, C
• doe dat in twee lengtes van aantal maten (1e 8 maten melodie, 2e 4 maten melodie) (Nb. De melodie bestaat uit twee balken, waarbij de wteede keer aan het eind een variatie zit; die melodie spelen we in zijn geheel dus 2 resp 1 keer)
• op tempo leren spelen van patroon B en C (eventueel vereenvoudigde versie).