Leerlingen pagina - Paul Nas; De Balafoon is mijn Passie!
17154
page-template-default,page,page-id-17154,bridge-core-2.2.3,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-21.0,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.9.0,vc_responsive
 

Leerlingen

enfr

Programma Seizoen

Leerlingen pagina met planning en huiswerk

Super handig voor alle leerlingen: de Looper-files! ‘Loopy 2’ (voor android) of ‘ASD’ of ‘Looper’ (voor I-phone)

  • Leeuwarden

  • Balafoon

  • Leeuwarden

Nog geen lessen gepland seizoen ’22 – ’23

Logboekje
Gnasso: de bierbrouwster
  • Klaar: Patroon A en Melodie
  • Werlken aan B
Kodine: niet bij de pakken neerzitten
  • Klaar: twee melodie lijnen
Yi Be We: Iets goeds doen voor de wereld!
  • Klaar:  Begeleiding A, 4 melodielijnen, 5 solo begeleidingspatronen.
Soungourouni Tche Ni: de mooiste die er is
  • Klaar:  Patroon A, melodie
  • Werken aan andere patronen
Kokorie: Dans jij met mij?
  • Klaar:  Patroon A, melodie
  • Werken aan andere patronen
Fade Konia: een helend lied bij jalouzie of onenigheid binnen de familie.
  • Klaar: Melodie afgewisseld met patroon B, ook B afzonderlijk
  • Bijna klaar patroon C en D
  • Werken aan Patroon A afzonderlijk
  • Lessen '22 - '23

    Maandelijks lessen op zaterdagochtend in Cultureel centrum De Wieken in Elst van 10.00 tot 12.00 uur

  • Wie

    Christel, Marlies, Walter, Huub, Berna, Maria, Frank.

1 oktober; planning
  • (Mi Ho) Yi Be We: de ‘verschoven versie zoals op de balafoonmeeting gespeeld.
  • Corona, op de website
  • Wa Wouro Ma We (er staan ook filmpjes op de website)
  • Wie wil kan laten horen hoever hij/zij is met Dondory.
25 juni gewerkt aan
  • ‘Corona’ alles! daarvan kan je de PDF hier downloaden
  • Dondory t/m blok 5; staat op de website
  • genoemd dat we aan (mi Who) Yi Be We op de balafoon meeting hebben gewerkt door alles twee noten op te schuiven (alle kruisjes orden sterretjes). Verder niet echt aan gewerkt.
Wa Wouro Ma We
  • Patroon A, B  en C en melodie
Corona
  • Patroon A en B, melodie
Yi Be We
  • Patroon A en melodie vlot afwisselend en aansluitend kunnen  spelen
  • Patroon B en C eigen maken en kunnen afwisselen  met melodie
  • Gaan schuiven met de harmonie keuze
Pa Oui Bobo
  • Patroon A en melodie vlot afwisselend en aansluitend kunnen  spelen
  • Patroon B en C eigen maken en kunnen afwisselen  met melodie
Bo Yaro
  • Patroon A en melodie vlot afwisselend en aansluitend kunnen  spelen
  • Drie solofrases achter elkaar kunnen spelen
Woro Ma Bwe
  • Patroon A en melodie vlot afwisselend en aansluitend kunnen  spelen
  • Patroon C2 en D1 eigen maken en kunnen afwisselen  met melodie
Samba Mousso Ko
  • Patroon A en B met opstarten van die patronen
  • Melodie
  • Einde
Wari Vo
  • A, Melodie, B2 en C2 aansluitend en afwisselend kunnen spelen
Famaden Korobo
  • A, Melodie, C en E kunnen spelen
  • Lessen '22 - '23

    Dordrecht, maandelijks, op zaterdag 13.30 - 15.30 uur

  • Wie

    Ellen, Hans en Dirk

  • Lessen najaar 2022: 24 september, 29 oktober, 19 november, 10 december, 7 januari.
  • Huiskamerconcert op zondag 4 december bij Ellen
29 oktober; planning

We gaan de andere arrangementen bepalen en repeteren de arrangementen die we al hebben afgesproken..

24 september

Besloten om een huiskamerconcert te geven met de verjaardag van Ellen. Programmanummers uitgekozen. Gewerkt aan Soungourouni Tche Ni: (Patronen B en C). Arrangementen bepaald voor Atièke Be Sougou La en Heneyamou (en Awa Dabolé).

Awa Dabole
Arrangement  voor 4 december:
  • Paul start een verhaal waarbij iedereen gaat meezingen.
  • Paul zet A in, rest volgt Opnieuw zang met publiek.
  • Wij spelen alle patronen door elkaar heen
  • Paul soleert en noemt namen in het lied
  • Samen de melodie spelen ter afronding
Wat speelden we ooit:
  • Patroon A, B, C, melodie
Tyèkè Be Sougou La
Arrangement voor 4 december:
  • Starten met patroon A samen te spelen, één persoon begint, de rest sluit aan. Even spelen om er goed in te komen.
  • Paul speelt de melodie een paar keer en keert terg naar A.
  • Één voor één speelt ieder de melodie 1 of 2 keer in zijn geheel en keert terug naar A. Paul antwoord met het liedje te zingen.
  • Eind: (één persoon blijft spelen?) Samen lopen het refrein zingen. Publiek klapt mee. Als dat loopt stopt laatste speler ook en gaat zingen we a capella.
Waar hebben we ooit aan gewerkt:
  • Patroon A, B, C melodie
  • Aansluitingen!
Heneyamou
Arrangement voor 4 december:
  • Samen patroon A spelen
  • Paul speelt melodie, zang en patroon B
  • Andere drie spelen samen melodie, Paul zingt, rest antwoord met B.
Wat speelden we ooit:
  • Patronen A, B, C en melodie
  • Aansluitingen!
Tyowa Bayo
Arrangement voor 4 december:

Nog niet afgesproken

Wat kennen we:

Patroon A, B, D, melodie en Break + aansluitingen

Soungourouni Tche Ni
Arrangement voor 4 december
  • Samen patroon A spelen
  • rest nog niet afgesproken: melodie 1 en 2, zang Paul, Patroon B en/of C
Wat kennen we:

Patroon A  melodie 1 en 2. Werken nog aan B en C.

Samba Mousso Ko
Arrangement voor 4 december:

 

Nog niet afgesproken
  • Patronen A, B en de manier van opstarten
  • Melodie
  • Einde
Yi Be We
Arrangement voor 4 december:

Nog niet afgesproken

Wat kennen we:
  • Patroon A
  • 4 melodie lijnen in patroon A kunnen spelen
  • Patroon D, E en F vanuit melodie en terug spelen, en ook vanuitr de zang kunnen aansluiten
Demisin Kouma
Arrangement voor 4 december:

Nog niet afgesproken

Wat kennen we:
  • Combineren A en melodie
  • Combineren Melodie en verschillende solo begeleidingspatronen D2, C1, C2 en D2, D3.
Famade Korobo
Arrangement voor 4 december

Dit nummer staat nog niet op het programma

Wat kennen we:
  • Patroon A en melodie afwisselend en aanelkaar kunnen spelen
  • Patroon C en E (echauffement)
  • Nieuw: Begonnen met sololijntje (zie nieuwe PDF: hier)
  • Lesdata 2021

    Afwisselend in Buggenum en Roermond, lessen op vrijdag, data in overleg

  • Wie

    Anja, Carl, Gerard

  • Lessen gepland in overleg op vrijdagmiddag 13.00 uur
14 oktober

Planning: Opnieuw Wa Ere en Gne Ni en Djeneba, (ik heb een nieuw patroon gevonden op Youtube en toegevoegd)  maar ook eens kijken naar Yamou.

16 september

Gewerkt aan Gne Ni en Wa Ere om een overgang te kunnen gaan maken. Bo Yaro en Djeneba gespeeld

  • Lessen '22 - '23

    Studio Negunya Uithoorn, maandelijks op zaterdag van 10.00 - 12.00 uur.

  • Wie

    Yvonne, Winnie, Ingrid, Inger, Hans, Rik, Ineke, Anne Marie

  • Lessen najaar 2022: 24 september, 29 oktober, 19 november, 10 december, 7 januari.
  • Dam-tot-Dam-loop 18 september, Marathon van Amsterdam 16 oktober.
29 oktober

We gaan verder met Mi Bèrè vanuit de oefeningen naar Patroon A. Herhalen Landa (voor Winnie ook Patroon C ) en Samba Moussoko.

24 september

Gestart met Mi Bèrè; de 4 oefeningen die leiden naar Patroon A. Speel alle oefeningen! We gaan er een arrangement mee maken op weg naar A. Winnie gaat aan de slag met Patroon C.

Herhaald van Samba Moussoko: Patroon A en B, Melodie 1 en 2 met hun ‘Samba’-antwoord (bij melodie 1 2x een accent, bij melodie 2 1x het accent) Vooral de overgang van patroon B van en naar Patroon C.

Vaste arrangementen in PDF

hier downloaden als PDF

Prioroteit voor optreden: Awa Dabole / Boyaro / Senale Malin / Tyowa Bayo / Pa Oui Bobo / Woro Ma Bwe / Mi Who Yi Be We

Awa Dabolé / Bo Yaro

Awa Dabolé
• Inleidend praatje en oproep; antwoord allen
• N’Goni’s starten; Paul’s oproep en antwoord allen
• Alle balafoons: Patroon A, percussie toeboegen, Winnie naar balafoon
• Helft balafoons speelt A. De andere helft speelt melodie ⇒ A (terwijl Paul zingt) ⇒ B, C of D).
• Dat loopt door tot Paul namen noemt
• Daarna: met lage tonen wordt de melodie 1x gespeeld en iedereen stopt!
• A capella zang (1x hele lied) en opnieuw inzetten, iets versnellen
• Winnie (en Paul) spelen patroon Bo Yaro basis (kruisjes variant)
• Ineke pakt sabar en geeft vier slagen voor overgaan naar Bo Yaro

Bo Yaro

• Iedereen speelt patroon A, Ineke Sabar en Bas rasp.
• Ene helft:  blijft op patroon A.
• Adere helft:  melodie ⇒ A (Paul zingt) ⇒ B / melodie ⇒ A (Paul zingt) ⇒ C
• Met eenvoudige percussie: allen spelen 3 sololijntjes.
• Solo door Paul die eindigt met melodie (1x) en ‘yell’ ➔ Percussie stopt na de yell
• Allen melodie met twee handen 1x als slot.

Woro Ma Bwe
  • Sjeker begint
  • Melodie door allemaal 2x in zijn geheel
  • Begeleiders spelen Patroon A en percussie toevoegen
  • Solisten spelen melodie / zang / C2 of D1; herhaal dit
  • Solo Paul eindigt in 1x melodie
  • Einde allemaal 1 x melodie
Tyowa Bayo

• Balafonisten indelen in 4 partijen 1,2,3,4; 1 en 2 starten met A. Dan percussie erbij.
• Paul speelt melodie 1x en zingt 1x, dan 3  en 4 spelen patroon B
• Paul zingt 1x
• [1 en 3 melodie en terug naar eigen partij, Paul zingt lied erna.
• [2 en 4 melodie en terug naar eigen partij, Paul zingt lied erna
• Deze laatste twee puntjes steeds afwisselen, totdat Paul zang stopt
• Eén voor één stoppen de balafoons; percussie blijft over.
• Na een tijdje: Paul zingt 1x; antwoord Balafoons 1x complete melodie.

Pa Ou Bobo
  • Percussie start, dan starten begeleiders spelen spelen A
  • ‘H ‘: Solisten (voorlopig Winnie / Paukl) spelen melodie (2x), dan zang Paul (en anderen) solisten doen niets
  • Na de zang gaan begeleiders Patroon C / solisten Patroon D (zolang als een melodie zou duren).
  • Begeleiders terug naar A, solisten spelen B en dan opnieuw naar melodie (en herhaal ‘H ‘)
Senalé Malin

• Ineke start met Sabar Bas volgt met djembé.
• Allen: Halve melodie ➔ aansluitend na twee tellen rust: Patroon A inzetten
• Begeleiders blijven op patroon A.
• Solisten (Winnie en …) halve melodie wordt beantwoord door zang Hans en Paul 4x
• Solisten spelen hele melodie en er volgt geen zang meer. Bas met djembé de leiding
• Djembé solo eindigt met echauffement; ➔ solisten halve melodie ➔ zang door Hans en Paul
• Solo begeleiding op balafoons door Winnie & Paul
Djembé beëindigt dat door echauffement; ➔ zang door Hans en Paul
3. Samenspel Balafoon en Djembé
Djembé beëindigt ddat door echauffement ➔ zang door Hans en Paul
Versnelling toepassen, Paul naar sjeker
4. Djembe solo met antwoord balafoons in breaks (X-X en X-▲)
Als nu echauffement wordt ingezet is dat de laatste keer!
Na appèl stopt de Ineke en spelen alle balafoon de halve melodie met
nog één maal de call door djembe en (X-X en X-▲) antwoord.

Samba Mousso Ko
  • Een N’Goni start patroon A
Fanta Diarabi
  • Begeleiders A: Spelen Patroon A, Begeleiders B spelen Patroon B.
  • Solisten: Spelen drie melodielijnen. Spelen niets of Patroon B tijdens de zang.
  • Paul zingt. Percussie: Twee lage djembe’s/ Bara’s en één sjeker.
Yi Be We
  • Begeleiders spelen Patroon A.
  • Solo begeleiders: Spelen patronen D, E (en …) na de zang
  • Solisten spelen 4 melodielijntjes (en als ze dat kunnen de solo begeleidingspatronen)
  • Winnie speelt als enige twee andere solo begeleidingspatronen.
  • Paul zingt steeds na een melodielijn en soleert.
Tamako

Nog geen afspraken

Even geparkeerd.... maar misschien toch iets mee doen..

Canoumanguele
– Door allen: patroon B-Break: (= 1 x gewoon en 1 x met speciaal eind)
– Dan Percussie begeleiding: eerst Bara, dan na 2 rondjes sangban erbij
– Allen (na twee rondjes percussie : nogmaals B-Break met aansluitend patroon A
– Terugkerend arrangement Melodie ➔ lied (Paul) ➔ B-Break ➔ A. Dit wordt door wisselende tweetallen (Yvonne/Inger en Winnie/Hans) gespeeld. Dit steeds herhalen
– slot; aankondigen laatste keer: Paul zingt nog een keer, daarna allen B-Break.

Den Wolo Ka Guele
Yvonne’s idee was om die zachtjes aan het begin te spelen, als een intro. Vooral niet te lang. En ook als uitro na de senale malin. Terwijl die wordt gespeeld loopt een deel van ons weg en maken we podium leeg. Moeten we nog proberen.

N’Goni stuk
– Twee N’Goni’s beginnen
– Paul zingt “Nemazee” (o.i.d.) en soleert met balafoon

Yaro Le We Fa Fio (NIEUW)
– Inzetten N’Goni begeleiding patroon A kleine, zachte percussie volgt
– een paar keer de melodie lijn zonder zonder zang spelen; liefst met tweetallen.
– Bas en Paul beginnen met zang “Yaya Ho” (en wat later toevoegen “Arupa Bo na Le”.
– stoppen en met twee slagen / / opnieuw maar dan sneller opstarten.
– eventueel solo stukje zang “Yaro Le Wa Fe Fio” door Paul.
– slot na aankoniiging ‘laatste keer’: samen melodie, eindigen met //✱

Diarra Allay
• Zang a capella met voor- en nazang (2x)
• Na twee keer: begeleiding valt in (allen)
• Zang met voor- en nazang (2x)
• Eén balafoon blijft A patroon spelen, percussie (Ineke bara, bas Bara-alternatief, Paul eventueel/af en toe baradoundoun ), de rest speelt steeds afwisselend (maar ook steeds van een zelfde aantal maten)
◦ melodie
◦ patroon B
◦ melodie
◦ Patroon D
◦ Melodie
◦ Patroon E
◦ Melodie
◦ Patroon C
• Allen terug naar Patroon A
• Stukje met zang en fluit
• Dan een stuk waarin patroon A wordt afgewisseld met een ander patroon waarbij steeds alléén dat patroon nog te horen is, ook geen percussie. De duur is nu de helft van wat we in het eerste afwisselstuk speelden
◦ A / B / A / D / A / E / A / C
• Daarna solo’s zang, snelheid opvoeren en slot?

Huiswerk:
• speel melodie afwisselend aansluitend met de patronen B. D, E, C
• doe dat in twee lengtes van aantal maten (1e 8 maten melodie, 2e 4 maten melodie) (Nb. De melodie bestaat uit twee balken, waarbij de wteede keer aan het eind een variatie zit; die melodie spelen we in zijn geheel dus 2 resp 1 keer)
• op tempo leren spelen van patroon B en C (eventueel vereenvoudigde versie).

Eerder gespeeld

Yiriba

  • Patroon A en E2 , melodie

Sian Wa

  • Patroon A, D1 t/m D….Melodie (Hans en Winnie ook patroon B)

Ouotoro

  • Patroon A, Melodie en…..

Op deze pagina staat materiaal dat tot stand is gekomen bij de Studiereis naar Burkina Faso, januari 2022. Soungourouni Tche Ni, Landa, Corona en Wuro Ma We staan inmiddels bij de andere ritmes.