Leerlingen pagina - Paul Nas; De Balafoon is mijn Passie!
17154
page-template-default,page,page-id-17154,bridge-core-1.0.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-21.0,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.7.0,vc_responsive
 

Leerlingen

Programma Seizoen

Leerlingen pagina met planning en huiswerk

Super handig voor alle leerlingen: de Looper-files! ‘Loopy Looper’ (voor android) of ‘ASD’ of ‘Looper’ (voor I-phone)

  • Lessen 2021

    Studio Negunya Uithoorn, maandelijks op zaterdag van 10.00 - 12.00 uur.

  • Wie

    Yvonne, Winnie, Ingrid, Inger, Hans, Rik, Meahgan, Ineke

  • Oefendag (oude) arrangementen gepland op zaterdag 28 augustus in Uithoorn, hele dag, lunch meenemen!
  • Lessen gepland op 2 oktober / 6 november / 27 november / 11 december / 18 december.
Wat hebben we gedaan en wat gaan we doen?

Prioroteit voor optreden: Awa Dabole / Boyaro / Senale Malin / Tyowa Bayo / Pa Oui Bobo / Woro Ma Bwe / Mi Who Yi Be We

……

Resultaat 22 mei

We hebben ons verder voorbereid op een optreden:

  • Arrangement Awa Dabole / Bo Yaro (met drie sololijntjes)
  • Basis Woro Ma Bwe; Basis = A + melodie , Extra = C en D)
  • Mi Who Yi Be We: A, 4 melodielijnen, en CD en F
  • Tyowa Baya A+ B + melodie
Waar werken we aan / Arrangementen

(of hier downloaden als PDF)

Prioroteit voor optreden: Awa Dabole / Boyaro / Senale Malin / Tyowa Bayo / Pa Oui Bobo / Woro Ma Bwe / Mi Who Yi Be We

Awa Dabolé / Bo Yaro

Awa Dabolé
• Inleidend praatje en oproep; antwoord allen
• N’Goni’s starten; Paul’s oproep en antwoord allen
• Alle balafoons: Patroon A, percussie toeboegen, Winnie naar balafoon
• Helft balafoons speelt A. De andere helft speelt melodie ⇒ A (terwijl Paul zingt) ⇒ B, C of D).
• Dat loopt door tot Paul namen noemt
• Daarna: met lage tonen wordt de melodie 1x gespeeld en iedereen stopt!
• A capella zang (1x hele lied) en opnieuw inzetten, iets versnellen
• Winnie (en Paul) spelen patroon Bo Yaro basis (kruisjes variant)
• Ineke pakt sabar en geeft vier slagen voor overgaan naar Bo Yaro

Bo Yaro

• Iedereen speelt patroon A, Ineke Sabar en Bas rasp.
• Ene helft:  blijft op patroon A.
• Adere helft:  melodie ⇒ A (Paul zingt) ⇒ B / melodie ⇒ A (Paul zingt) ⇒ C
• Met eenvoudige percussie: allen spelen 3 sololijntjes.
• Solo door Paul die eindigt met melodie (1x) en ‘yell’ ➔ Percussie stopt na de yell
• Allen melodie met twee handen 1x als slot.

Woro Ma Bwe
  • Sjeker begint
  • Melodie door allemaal 2x in zijn geheel
  • Begeleiders spelen Patroon A en percussie toevoegen
  • Solisten spelen melodie / zang / C2 of D1; herhaal dit
  • Solo Paul eindigt in 1x melodie
  • Einde allemaal 1 x melodie
Tyowa Bayo

• Balafonisten indelen in 4 partijen 1,2,3,4; 1 en 2 starten met A. Dan percussie erbij.
• Paul speelt melodie 1x en zingt 1x, dan 3  en 4 spelen patroon B
• Paul zingt 1x
• [1 en 3 melodie en terug naar eigen partij, Paul zingt lied erna.
• [2 en 4 melodie en terug naar eigen partij, Paul zingt lied erna
• Deze laatste twee puntjes steeds afwisselen, totdat Paul zang stopt
• Eén voor één stoppen de balafoons; percussie blijft over.
• Na een tijdje: Paul zingt 1x; antwoord Balafoons 1x complete melodie.

Pa Ou Bobo
  • Percussie start, dan starten begeleiders spelen spelen A
  • ‘H ‘: Solisten (voorlopig Winnie / Paukl) spelen melodie (2x), dan zang Paul (en anderen) solisten doen niets
  • Na de zang gaan begeleiders Patroon C / solisten Patroon D (zolang als een melodie zou duren).
  • Begeleiders terug naar A, solisten spelen B en dan opnieuw naar melodie (en herhaal ‘H ‘)
Senalé Malin

• Ineke start met Sabar Bas volgt met djembé.
• Allen: Halve melodie ➔ aansluitend na twee tellen rust: Patroon A inzetten
• Begeleiders blijven op patroon A.
• Solisten (Winnie en …) halve melodie wordt beantwoord door zang Hans en Paul 4x
• Solisten spelen hele melodie en er volgt geen zang meer. Bas met djembé de leiding
• Djembé solo eindigt met echauffement; ➔ solisten halve melodie ➔ zang door Hans en Paul
• Solo begeleiding op balafoons door Winnie & Paul
Djembé beëindigt dat door echauffement; ➔ zang door Hans en Paul
3. Samenspel Balafoon en Djembé
Djembé beëindigt ddat door echauffement ➔ zang door Hans en Paul
Versnelling toepassen, Paul naar sjeker
4. Djembe solo met antwoord balafoons in breaks (X-X en X-▲)
Als nu echauffement wordt ingezet is dat de laatste keer!
Na appèl stopt de Ineke en spelen alle balafoon de halve melodie met
nog één maal de call door djembe en (X-X en X-▲) antwoord.

Samba Mousso Ko
  • Een N’Goni start patroon A
Fanta Diarabi
  • Begeleiders A: Spelen Patroon A, Begeleiders B spelen Patroon B.
  • Solisten: Spelen drie melodielijnen. Spelen niets of Patroon B tijdens de zang.
  • Paul zingt. Percussie: Twee lage djembe’s/ Bara’s en één sjeker.
Mi Hwo Yi Be We
  • Begeleiders spelen Patroon A.
  • Solo begeleiders: Spelen patronen D, E (en …) na de zang
  • Solisten spelen 4 melodielijntjes (en als ze dat kunnen de solo begeleidingspatronen)
  • Winnie speelt als enige twee andere solo begeleidingspatronen.
  • Paul zingt steeds na een melodielijn en soleert.
Tamako
Canoumanguele
Even geparkeerd.... maar misschien toch iets mee doen..

Canoumanguele
– Door allen: patroon B-Break: (= 1 x gewoon en 1 x met speciaal eind)
– Dan Percussie begeleiding: eerst Bara, dan na 2 rondjes sangban erbij
– Allen (na twee rondjes percussie : nogmaals B-Break met aansluitend patroon A
– Terugkerend arrangement Melodie ➔ lied (Paul) ➔ B-Break ➔ A. Dit wordt door wisselende tweetallen (Yvonne/Inger en Winnie/Hans) gespeeld. Dit steeds herhalen
– slot; aankondigen laatste keer: Paul zingt nog een keer, daarna allen B-Break.

Den Wolo Ka Guele
Yvonne’s idee was om die zachtjes aan het begin te spelen, als een intro. Vooral niet te lang. En ook als uitro na de senale malin. Terwijl die wordt gespeeld loopt een deel van ons weg en maken we podium leeg. Moeten we nog proberen.

N’Goni stuk
– Twee N’Goni’s beginnen
– Paul zingt “Nemazee” (o.i.d.) en soleert met balafoon

Yaro Le We Fa Fio (NIEUW)
– Inzetten N’Goni begeleiding patroon A kleine, zachte percussie volgt
– een paar keer de melodie lijn zonder zonder zang spelen; liefst met tweetallen.
– Bas en Paul beginnen met zang “Yaya Ho” (en wat later toevoegen “Arupa Bo na Le”.
– stoppen en met twee slagen / / opnieuw maar dan sneller opstarten.
– eventueel solo stukje zang “Yaro Le Wa Fe Fio” door Paul.
– slot na aankoniiging ‘laatste keer’: samen melodie, eindigen met //✱

Diarra Allay
• Zang a capella met voor- en nazang (2x)
• Na twee keer: begeleiding valt in (allen)
• Zang met voor- en nazang (2x)
• Eén balafoon blijft A patroon spelen, percussie (Ineke bara, bas Bara-alternatief, Paul eventueel/af en toe baradoundoun ), de rest speelt steeds afwisselend (maar ook steeds van een zelfde aantal maten)
◦ melodie
◦ patroon B
◦ melodie
◦ Patroon D
◦ Melodie
◦ Patroon E
◦ Melodie
◦ Patroon C
• Allen terug naar Patroon A
• Stukje met zang en fluit
• Dan een stuk waarin patroon A wordt afgewisseld met een ander patroon waarbij steeds alléén dat patroon nog te horen is, ook geen percussie. De duur is nu de helft van wat we in het eerste afwisselstuk speelden
◦ A / B / A / D / A / E / A / C
• Daarna solo’s zang, snelheid opvoeren en slot?

Huiswerk:
• speel melodie afwisselend aansluitend met de patronen B. D, E, C
• doe dat in twee lengtes van aantal maten (1e 8 maten melodie, 2e 4 maten melodie) (Nb. De melodie bestaat uit twee balken, waarbij de wteede keer aan het eind een variatie zit; die melodie spelen we in zijn geheel dus 2 resp 1 keer)
• op tempo leren spelen van patroon B en C (eventueel vereenvoudigde versie).

Eerder gespeeld

Yiriba

  • Patroon A en E2 , melodie

Sian Wa

  • Patroon A, D1 t/m D….Melodie (Hans en Winnie ook patroon B)

Ouotoro

  • Patroon A, Melodie en…..

  • Lessen 2020 - 2021

    Maandelijks lessen op zaterdagmiddag 13.30 - 15.30, afwisselend in Ede en Arnhem

  • Wie

    Christel, Marlies, Walter, Pleuni

  • Lessen gepland op 11 september  / 25 september / 16 oktober  /20 november / 4 december
Wat gaan we doen?
Resultaat 11 september
  • Woro Ma Bwe: arrangement
  • Samba Moussoko; Patronen A en B, melodie
Waar werken we aan?
Pa Oui Bobo
  • Patroon A en melodie vlot afwisselend en aansluitend kunnen  spelen
  • Patroon B en C eigen maken en kunnen afwisselen  met melodie
Bo Yaro
  • Patroon A en melodie vlot afwisselend en aansluitend kunnen  spelen
  • Drie solofrases achter elkaar kunnen spelen
Woro Ma Bwe
  • Patroon A en melodie vlot afwisselend en aansluitend kunnen  spelen
  • Patroon C2 en D1 eigen maken en kunnen afwisselen  met melodie
Wari Vo
  • A, Melodie, B2 en C2 aansluitend en afwisselend kunnen spelen
Famaden Korobo
  • A, Melodie, C en E kunnen spelen
  • Lessen 2021

    De Bilt of Bilthoven, maandelijks zaterdag 10.00 - 12.00 uur.

  • Wie

    Jan, Frits, Yvonne, Frank, Maria

  • Lessen gepland op 25 september / 16 oktober / 13 november / 20 november / 4 december
Wat gaan we doen?
Eerste les na versoepelingen

Yaro Le Wa Ve Fio

  • Doorspelen alles wat we hebben gedaan
  • Herhalen C2 (en H)

Bobo Sin

  • Doorspelen alles wat we hebben gedaan
  • Herhalen D, nieuw E
Waar werken we aan??
Bobo Sin
  • Patroon A en B en Melodie
  • Naadloos laten aansluiten van deze drie patronen
  • Oefenen met patronen: D en E
  • Thuis uitpluizen en oefenen C
Yaro Le Wa Ve Fio
  • Spelen van A1 en eventueel aan A2 en A3, Melodie
  • Hetnaadloos overgaan / spelen van patroon A(1) en Melodie aansluitend aan elkaar(blz  11 en 12).
  • Oefenen met patroon : C2
  • Lessen 2021

    Dordrecht, maandelijks, op zaterdag 13.30 - 15.30 uur

  • Wie

    Ellen, Hans en Dirk

  • Lessen gepland op 2 oktober / 6 november / 27 november / 11 december / 18 december.

Wat hebben we gedaan, wat gaan we doen?

Verslag 8 mei, planning voor eerstvolgende groepsles

Afgelopen les 8 mei) gewerkt aan

  • Attiéké Be Sougou La: A, B en melodie herhaald, C2 nog eens goed opgebouwd
  • Mi Who Yi Be We; herhaald melodie en zang aansluiting met drie solo begeleidingspatronen
  • Tyowa Bayo: Herhaald A, B, D (vergeet de break niet, hebben we niet gedaan deze keer!)
  • Demisen Kouma: Herhaald.

Eerst volgende groepsles: Famaden Korobo! Maar ook de rest gewoon doorspelen en voorbereiden voor ons optreden!

Waar werken we aan?
Tyèkè Be Sougou La

Patroon A, B, C melodie

Tyowa Bayo

Patroon A, B, D, melodie en Break + aansluitingen

Famade Korobo
  • Patroon A en melodie afwisselend en aanelkaar kunnen spelen
  • Patroon C en E (echauffement)
  • Nieuw: Begonnen met sololijntje (zie nieuwe PDF: hier)
Mi Who Yi Be We
  • Patroon A
  • 4 melodie lijnen in patroon A kunnen spelen
  • Patroon D, E en F vanuit melodie en terug spelen, en ook vanuitr de zang kunnen aansluiten
Demisin Kouma
  • Combineren A en melodie
  • Combineren Melodie en verschillende solo begeleidingspatronen D2, C1, C2 en D2, D3.
  • Lesdata 2021

    Afwisselend in Wessem, Buggenum en Roermond, Elke maand een les op vrijdag, data in overleg

  • Wie

    Anja, Jenny, Carl, Gerard

  • Lessen gepland in overleg op vrijdagmiddag 13.00 uur
Actueel
Recent gespeeld

Programma Tilburg 28 februari: K ‘Anouzo, Bo Yaro, Sina Ma Mi Boumba, Pa Oui Bobo, Gnasso, Mi Hwo Yi Be We, Kodanya, Fade Konia.

... en waar werkt ieder apart aan?
Yaro le Wa Ve Fio:
  • Anja: Breakje: Samen werken aan arrangement, maar voorlopig niet in programma
  • Carl: Oefenen in C3 en routine daarin opbouwen
Kanouzo
  • Jenny en Anja: oefenen om af en toe de break er in de doen.
Bo Yaro
  • Carl: Patroon C als solo accompagnement leren spelen met aansluiting, routine krijgen in zijn andere solo begeleidingspatroon.
  • Jenny en Carl: Patroon C als solo accompagnement leren spelen met aansluiting.
Mi Who Yi Be We
  • Carl: A,B met aansluiting op A.
  • Anja: Aansluitingen tussen melodie en solo accompagnement (inkorten slot van melodie!)
Pa Oui Bobo
  • Allen: Drie partijen, omde keer kunnen wisselen
Wari Vo
  • Carl en Jenny: Ieder een solo begeleidingspatroon op snelheid
Waar werken we aan? / Arrangementen
K'Anouzo

Algemeen Anja en Jenny zijn afwisselend solisten. Als de één solist is, speelt ander A.
Rustig starten solo zang Paul, dan allen melodie, 1x en A spelen en verbinding zoeken
-> Jenny solist, later sneller -> Anja solist
Mogelijkheid voor a capella zang. Denk aan opbouw ‘moeilijke patronen’
Percussie Gerard: |B. b|. . .|Sd .T|TT.|
Shaker: |x . .|. x .|. . x|. . .|
Start Zang Paul solo, alle balafoons A
Eind Breakje wordt ingezet, iedereen sluit aan, de laatste speelt het breakje maar half.

Bo Yaro

Algemeen Drie solisten: Anja, Jenny, Carl; Ieder doet een ding en sluit af met melodie.
Ergens spelen Carl en Jenny een solo – afwisselingsspel en sluiten af met melodie.
Drie sololijntjes toepassen!
Percussie Gerard: Vrij
Extra?: Zie Ritmeblad
Start Basis inzetten, niet te snel beginnen!
Eind Allen melodie 1x

Sina Ma Mi Boumba

Algemeen Volgorde: Melodie ➔ Zang ➔ Patroon B ➔ of Solo ➔ Melodie ➔ etc
of Melodie ➔ etc
Jenny B: bij zang zacht, daarna hrder (soms met Paul samen), bij melodie soms niet spelen.
Anja A, Paul melodie, solo en zang.
Percussie Gerard: | . B . |B . .|. . .|. . .|. . .|. . .|. . .|. . .| (twee B, rest voorlopig doorlopend zacht)
Carl (bara) |
Start
Eind Halve zang met begeleiding, rest zonder begeleiding a capella, aan het eind iets vertragen.

Paoui Bobo

Algemeen Carl en Jenny spelen A en C, Anja is solist, Malu zingt 2e stem.
Als Anja soleert, maakt ze contact met Paul als hij moet gaan zingen
Als Anja melodie heeft gespeeld, speelt ze aansluitend: D en Carl/Jenny: C.➔ En terug naar A.
Anja kan soms patroon B zacht onder de zang zetten. Nog kijken of we soms de twee liedjes achter elkaar zingen.
Percussie Gerard: accent op tel 5 en 6
Shaker : |x . .|x . .|x . .|x . .|
Start
Eind Anja speelt patroon B, steeds zachter, de rest stopt één voor één

Yaro Le Wa Ve Fio
  • Let op allees steeds in 4 keer, Break steeds na elke zang
  • Jenny start met A1 (laag) (AABBA), Carl valt bij met C3, dan ook percussie.
  • Paul speelt intro-break een paar maal X✱ ✱ ✱ ✱ ✱/…………/ ✱ ✱ ✱ ✱ ✱ X
  • Paul en Anja spelen de melodie 1x, zangers vallen daarna in met ‘Yaya Ho’, eventueel opbouwen
  • Paul stopt met balafoon, nu wordt Anja leidend.
  • Anja: na zang: een solo begeleidingspatroon naar keuze ➔ melodie ➔ A (bij zang)
  • Eind: Paul djembe, zoekt aandacht Aha!, Call ➔ iedereen stopt 1x ‘Yaya Ho’ (en stopt).
Koungo Ti Ban
  • Zachtjes beginnen; rustige zang met één x begeleiding
  • Jenny A, Carl B, Paul: Karandjan in de loop van het nummer.
  • EErste deel: Anja leidt: melodie steeds 1x (groepszang = antwoord) en solo begeleidingspatroon
  • Anja: Let op: SPEEL JE SOLO(FRASE) NET ZO LANG ALS DE MELODIE ZOU DUREN!
  • Toepassen stop-and-go. Na melodie stoppen en opnieuw invallen, na één maat stilte, maar spelen alsof je doorgespeeld had.
  • Dan een stuk waarin de zang leidend is.
  • Eind: zang loopt door en wordt A capella meerstemmig
Mi Hwo Yi Be We
  • N’Goni(s) beginnen
  • Eerst zang alleen met N’Gnoni’s.
  • Patroon A (Carl) en zachte percussie
  • Oefenen met 1 x melodie, 1x zang en dan Anja 2x solo accompagnement.
  • Anja oefent drie patronen aansluiten op een willekeurige melodie lijn spelen.
Wari Vo
  • 1 x samen melodie, waarna A door Jenny en Carl eerder wordt ingevallen zodat het aansluit op de melodie.
  • Anja speelt nogmaals melodie en D3. Carl en Jenny spelen A (en aan het eind nog een keer melodie?).
  • Anja leidt met melodie (groep antwoord met zang) en solo begeleidingspatroon.
  • Jenny en Carl oefenen op eigen gekozen solo accompagnement dat – als op snelheid gespeeld – kan worden toegevoegd aan arrangement
Deni

Algemeen Malu organiseert vraag en antwoord
Start N’goni met: Samen zang 2x 2, dan in canon, dan break, dan A
Eind
Percussie Gerard eigen patroon

Spelen we zonder arrangement
Ba Lo We A We Lo
  • Nog geen arrangement afspraken
Donso Dana
  • Nog geen arrangement afspraken
Fadé Konia
  • Nog geen arrangement afspraken
Gnasso
  • Nog geen arrangement afspraken