Programma Seizoen
Leerlingen pagina met planning en huiswerk
Leerlingen pagina met planning en huiswerk
Terugkomen op les van 16 januari:
Wat hebben we gedaan, wat gaan we doen?
Tyèkè Be Sougou La
Mi Who Yi Be We
Tyowa Bayo :
Les 20 maart proberen we te schuiven naar vrijdagavond 19 maart. Als er een lockdown is kunnen we bij Ellen overnachten.
Patroon A, B, melodie
Patroon A, B, melodie en Break
Prioroteit voor optreden: Awa Dabole / Boyaro / Senale Malin / Tyowa Bayo / Pa Oui Bobo / Woro Ma Bwe / Mi Who Yi Be We
……
Resultaat 28 maart
Plannen 17 april
(of hier downloaden als PDF)
Prioroteit voor optreden: Awa Dabole / Boyaro / Senale Malin / Tyowa Bayo / Pa Oui Bobo / Woro Ma Bwe / Mi Who Yi Be We
Awa Dabolé
• Inleidend praatje en oproep; antwoord allen (1x hele lied)
• N’Goni’s starten; Paul’s oproep en antwoord allen (1x hele lied)
• Alle balafoons: Patroon A, dan Ineke’s bara, Winnie naar balafoon
• Nieuw: Helft balafoons speelt A. de andere helft volgt de Paul met de solo begeleidingspatronen (B, C en D). Paul zingt af en toe (dan speelt iedereen A)
• Dat loopt door tot Paul de namen noemt van iedereen
• Daarna: met lage tonen wordt de melodie 1x gespeeld en iedereen stopt!
• A capella zang (1x hele leid) en opnieuw inzetten, iets versnellen
• Winnie (en Paul) spelen patroon Bo Yaro basis (kruisjes variant)
• Ineke pakt sabar en geeft vier slagen voor overgaan naar Bo Yaro
Bo Yaro
• Iedereen speelt patroon A, Ineke Sabar en Bas rasp.
• Winnie, Yvonne & Ingrid blijven op patroon A (wel slot melodie spelen!)
• Deel balafonisten spelen melodie gevolgd door zang en solobegeleiding C
• Deel balafonisten spelen melodie gevolgd door zang en solobegeleiding B
• Solo door Paul die eindigt met melodie (1x) en ‘yell’ ➔ Percussie stopt na de yell
• Allen melodie met twee handen 1x als slot.
Deze cyclus (voorlopig ) steeds herhalen
• Winnie, Ingrid & Inger starten met patroon A
• Ineke voegt Bara toe en daarna Bas en Sangban (en Paul Baradoundoun)
• Yvonne en Hans Patroon B
• Paul zingt 1x
• Yvonne, Ingrid & Inger Melodie 1x, terug naar resp. A/B; Paul zingt 1x
• Winnie & Hans Melodie 1x en terug naar eigen patroon; Paul zingt 1x
• Deze laatste twee puntjes steeds afwisselen, totdat Paul zang stopt
• Eén voor één stoppen de balafoons; percussie (met drieën) blijft over.
• Na een tijdje: Paul zingt 1x; antwoord Balafoons 1x complete melodie.
• Ineke start met Sabar Bas volgt met djembé.
• Allen: Halve melodie ➔ aansluitend na twee tellen rust: Patroon A inzetten
• Yvonne en Ingrid blijven op patroon A.
• Winnie / Inger halve of hele melodie wordt beantwoord door zang Hans en Paul
• Als de zang is gestopt; dan krijgt Bas met djembé de leiding
• Bas speelt echauffement; antwoord met zang door Hans en Paul
1. Djembé solo eindigt met echauffement; ➔ zang door Hans en Paul
2. Solo begeleiding op balafoons door Winnie & Paul
Djembé beëindigt die solo door echauffement; ➔ zang door Hans en Paul
3. Samenspel Balafoon en Djembé
Djembé beëindigt die solo door echauffement ➔ zang door Hans en Paul
Versnelling toepassen, Paul naar sjeker
4. Djembe solo met antwoord balafoons in breaks (X-X en X-▲)
Als nu echauffement wordt ingezet is dat de laatste keer!
Na appèl stopt de Ineke en spelen alle balafoon de halve melodie met
nog één maal de call door djembe en (X-X en X-▲) antwoord.
– Door allen: patroon B-Break: (= 1 x gewoon en 1 x met speciaal eind)
– Dan Percussie begeleiding: eerst Bara, dan na 2 rondjes sangban erbij
– Allen (na twee rondjes percussie : nogmaals B-Break met aansluitend patroon A
– Terugkerend arrangement Melodie ➔ lied (Paul) ➔ B-Break ➔ A. Dit wordt door wisselende tweetallen (Yvonne/Inger en Winnie/Hans) gespeeld. Dit steeds herhalen
– slot; aankondigen laatste keer: Paul zingt nog een keer, daarna allen B-Break.
Den Wolo Ka Guele
Yvonne’s idee was om die zachtjes aan het begin te spelen, als een intro. Vooral niet te lang. En ook als uitro na de senale malin. Terwijl die wordt gespeeld loopt een deel van ons weg en maken we podium leeg. Moeten we nog proberen.
N’Goni stuk
– Twee N’Goni’s beginnen
– Paul zingt “Nemazee” (o.i.d.) en soleert met balafoon
Yaro Le We Fa Fio (NIEUW)
– Inzetten N’Goni begeleiding patroon A kleine, zachte percussie volgt
– een paar keer de melodie lijn zonder zonder zang spelen; liefst met tweetallen.
– Bas en Paul beginnen met zang “Yaya Ho” (en wat later toevoegen “Arupa Bo na Le”.
– stoppen en met twee slagen / / opnieuw maar dan sneller opstarten.
– eventueel solo stukje zang “Yaro Le Wa Fe Fio” door Paul.
– slot na aankoniiging ‘laatste keer’: samen melodie, eindigen met //✱
Diarra Allay
• Zang a capella met voor- en nazang (2x)
• Na twee keer: begeleiding valt in (allen)
• Zang met voor- en nazang (2x)
• Eén balafoon blijft A patroon spelen, percussie (Ineke bara, bas Bara-alternatief, Paul eventueel/af en toe baradoundoun ), de rest speelt steeds afwisselend (maar ook steeds van een zelfde aantal maten)
◦ melodie
◦ patroon B
◦ melodie
◦ Patroon D
◦ Melodie
◦ Patroon E
◦ Melodie
◦ Patroon C
• Allen terug naar Patroon A
• Stukje met zang en fluit
• Dan een stuk waarin patroon A wordt afgewisseld met een ander patroon waarbij steeds alléén dat patroon nog te horen is, ook geen percussie. De duur is nu de helft van wat we in het eerste afwisselstuk speelden
◦ A / B / A / D / A / E / A / C
• Daarna solo’s zang, snelheid opvoeren en slot?
Huiswerk:
• speel melodie afwisselend aansluitend met de patronen B. D, E, C
• doe dat in twee lengtes van aantal maten (1e 8 maten melodie, 2e 4 maten melodie) (Nb. De melodie bestaat uit twee balken, waarbij de wteede keer aan het eind een variatie zit; die melodie spelen we in zijn geheel dus 2 resp 1 keer)
• op tempo leren spelen van patroon B en C (eventueel vereenvoudigde versie).
Programma Tilburg 28 februari: K ‘Anouzo, Bo Yaro, Sina Ma Mi Boumba, Pa Oui Bobo, Gnasso, Mi Hwo Yi Be We, Kodanya, Fade Konia.
Algemeen Anja en Jenny zijn afwisselend solisten. Als de één solist is, speelt ander A.
Rustig starten solo zang Paul, dan allen melodie, 1x en A spelen en verbinding zoeken
-> Jenny solist, later sneller -> Anja solist
Mogelijkheid voor a capella zang. Denk aan opbouw ‘moeilijke patronen’
Percussie Gerard: |B. b|. . .|Sd .T|TT.|
Shaker: |x . .|. x .|. . x|. . .|
Start Zang Paul solo, alle balafoons A
Eind Breakje wordt ingezet, iedereen sluit aan, de laatste speelt het breakje maar half.
Algemeen Drie solisten: Anja, Jenny, Carl; Ieder doet een ding en sluit af met melodie.
Ergens spelen Carl en Jenny een solo – afwisselingsspel en sluiten af met melodie.
Drie sololijntjes toepassen!
Percussie Gerard: Vrij
Extra?: Zie Ritmeblad
Start Basis inzetten, niet te snel beginnen!
Eind Allen melodie 1x
Algemeen Volgorde: Melodie ➔ Zang ➔ Patroon B ➔ of Solo ➔ Melodie ➔ etc
of Melodie ➔ etc
Jenny B: bij zang zacht, daarna hrder (soms met Paul samen), bij melodie soms niet spelen.
Anja A, Paul melodie, solo en zang.
Percussie Gerard: | . B . |B . .|. . .|. . .|. . .|. . .|. . .|. . .| (twee B, rest voorlopig doorlopend zacht)
Carl (bara) |
Start
Eind Halve zang met begeleiding, rest zonder begeleiding a capella, aan het eind iets vertragen.
Algemeen Carl en Jenny spelen A en C, Anja is solist, Malu zingt 2e stem.
Als Anja soleert, maakt ze contact met Paul als hij moet gaan zingen
Als Anja melodie heeft gespeeld, speelt ze aansluitend: D en Carl/Jenny: C.➔ En terug naar A.
Anja kan soms patroon B zacht onder de zang zetten. Nog kijken of we soms de twee liedjes achter elkaar zingen.
Percussie Gerard: accent op tel 5 en 6
Shaker : |x . .|x . .|x . .|x . .|
Start
Eind Anja speelt patroon B, steeds zachter, de rest stopt één voor één
Algemeen Malu organiseert vraag en antwoord
Start N’goni met: Samen zang 2x 2, dan in canon, dan break, dan A
Eind
Percussie Gerard eigen patroon