Baria - Bwaba / Bobo - Balafoonritmes - Paul Nas
balafoon, balafon, Burkina Faso, pentatonic, pentatonisch
29023
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-29023,bridge-core-3.1.4,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-30.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,qode-portfolio-single-template-4,wpb-js-composer js-comp-ver-7.5,vc_responsive
 
Pentatonische balafoon

Baria

Laatst aangepast op 2 december 2021

B Baria is een Bwaba / Bobo balafoonstuk om dank (“Baria”) te betuigen. Het heeft een 9/8e maatsoort. Het is geschreven door François Keita, en oom van Youssouf en Ali Keita. Hij maakte het ter gelegenheid van de inzegening van de eerste zwarte bisschop van San: Jean Gabriel Diarra, in 1987 in de tijd van Paus Johannes Paulus II.
Toen Youssouf op school zat heeft hij gedurende het jaar 1988 elke zondag balafoon gespeeld in de Kathedraal van San. Het balafoonspel werd dan ondersteund door een koor van 20 jongens, 25 meisjes en 5 priesters. Alle balafoon stukken konden worden gespeeld, de meeste niet-religieus. “Als er geen balafoon was bij de dienst werd die als een saaie dienst ervaren!.”
In de presentatie die Youssouf en Kassim gaven tijdens de workshop werden steeds A (door Youssouf) en B (door Kassim) beiden gespeeld, samen met de zang. Na de zang werd er een kleine variatie van B toegepast. De eerste regel van de tekst werd duidelijk voorgezongen. De rest fonetisch opgeschreven naar aanleiding van opnames van zang door Kassim.

A baria a, (3x) a wa ma dem bwe a baria
O baria a, wa barouza ma, zu baria o sa mou-ou a wè woura ma yé
ma yè, ma de sene o baria,

A baria a, (3x) a wa ma dem bwe a baria
na bou rou yè hmm, oké, nou ma ma
mi whou oké nou de chou-a na, o ma fe di ro o chi ri ma o

na bou rou yo o, oké nou o djo, nou-ou ma chè wi ma mi wo ro san,
ma pè rè tè re ran, o ba rou no te ra pa, ar te se ran
o ba rou no te ra pa, ar te se ran
A baria a, (3x) a wa ma dem bwe nou baria

(dank, mijn vader God, dank).

In de pentatonische balafoon-muziek wordt in West Afrika zelf makkelijk gewisseld in de startpositie van een melodie / ritme. Dat hiermee soms een andere melodielijn tot stand komt is daarbij geen probleem. De zanger past dat aan in de presentatie van het lied. Hier een voorbeeld van een gemoduleerd ritme. Youssouf en Kassim gebruikte zelfs (onbedoeld?) zeker drie variaties tijdens de workshop.

Baria

Emanuel Keita voor zijn hut tijdens onze workshop in 2012 in Konsankuy, Mali.

Mama Keita is op bezoek gekomen en heeft er een stoel bij gepakt.

Bronnen:

Youssouf & Kassoum Keita, Konsankuy, Mali 2012, Youssouf Keita, Bobo Dioulasso, Burkina Faso, januari 2019.

update geschiedenis
  • 2 december 2021: Nieuwe PDF met drie Harmonie variaties
  • 23 februari 2021: PDF compacter gemaakt
  • januari 2021: Nieuw op de website.
No Comments

Post A Comment